L’Enseignement de l’Amazighe (Berbère) au Maroc : Aspects Sociolinguistiques
Abstract
This paper deals with some issues related to the teaching of the Amazigh language (Berber) in Morocco at the elementary school level, namely: (i) the attributes of the Amazigh language, (ii) the two options for teaching Amazigh (teaching dialects vs. teaching the standard language), (iii) the institutions responsible for the implementation of teaching programs, (iv) the pedagogical approach adopted, (v) the management of language variation, and (vi) the outcomes of teaching Amazigh in school. The challenges posed when teaching Amazigh in Morocco and the solutions adopted are quite unique and should help to overcome problems related to the teaching of regional and national languages in communities marked by linguistic diversity such as those located in Africa.
Résumé
La présente contribution traite de certains aspects liés à
l’enseignement de l’amazighe (berbère) au Maroc. Les aspects abordés ici sont : (i) les propriétés de la langue amazighe, (ii) les options de l’enseignement de l’amazighe : enseigner les dialectes ou enseigner la langue standard, (iii) les institutions chargées de l’opérationnalisation de cet enseignement, (iv) l’approche pédagogique adoptée, (v) la gestion de la variation linguistique et (vi) les enseignements à tirer de cette expérience. L’intérêt que présente l’analyse de ces aspects est qu’elle permet d’entrevoir quelques solutions qui pourraient aider à résoudre les multiples problèmes qui entravent l’enseignement des langues nationales et régionales à travers le monde et notamment en Afrique.