Resetting the Functional Features of the Accusative Clitic in the Second Language Acquisition of Spanish
Abstract
This paper contributes supporting evidence for the Full Access Hypothesis of second language acquisition, as proposed by White (1985b, 1986, 2000, 2003) and Duffield et al. (1999, 2002), among others, according to which adult second language learners have access to principles and parameters of Universal Grammar (UG) and can thus acquire the features of syntactic functional categories present in the second language. Here, we present the results and constitution of a small pilot study that investigates the ultimate attainment of functional features related to accusative clitic doubling agreement in the second language acquisition of Spanish by native speakers of Romanian. The aim is to determine whether the final state interlanguage language competence of the functional features under discussion complies with the grammar of (1) the second language (language to be acquired), (2) the first language of
the learner, or (3) neither the rules of the first language nor those of the second language. We show that the features of the accusative clitic functional category are reset to the values of the L2 in a configuration in which the set of features of the L1 is restricted to those of the L2.
Key Words: L2 acquisition of Spanish, accusative DP clitic doubling, advanced L2 learners of Spanish
RÉSUMÉ
Cet article corrobore les recherches sur « l'hypothèse de transfert complet et l’accès complet d'acquisition des langues secondes », proposées, entre autres, par White (1985b, 1986, 2000, 2003) et Duffield et al. (1999, 2002). Selon ces recherches, les apprenants adultes d’une langue seconde ont accès complet aux principes et aux paramètres de la grammaire universelle (UG) et peuvent ainsi acquérir les caractéristiques des catégories fonctionnelles syntaxiques présentes dans la langue seconde. Dans cet article, nous présentons les résultats d’une étude exploratoire qui examine la réalisation ultime des caractéristiques fonctionnelles liées à l'accord du dédoublement clitique accusatif dans l'acquisition de l'espagnol comme deuxième langue par des locuteurs natifs du roumain. L'objectif est de déterminer si, en phase avancée d'acquisition, la maitrise des caractéristiques fonctionnelles à l’étude est conforme
aux normes de la langue seconde ou à celles la langue maternelle de l'apprenant, ou si cette compétence ne correspond à aucun des deux cas. Nous démontrons que les caractéristiques de la catégorie fonctionnelle du clitique accusatif sont réinitialisées aux valeurs de la langue seconde dans une configuration dans laquelle les caractéristiques présentes dans la langue maternelle sont limitées à celles qui sont également présentes dans la langue seconde.
Mots-clés : Acquisition de l'espagnol comme langue seconde; expression déterminant accusatif et dédoublement clitique ; apprenants avancés de l'espagnol comme langue seconde